@article{oai:omnh.repo.nii.ac.jp:00001356, author = {山中, 亜希子 and 山下, 和子 and 田中, 嘉寛 and Yamanaka, Akiko and Yamashita, Kazuko and Tanaka, Yoshihiro}, journal = {大阪市立自然史博物館研究報告, Bulletin of the Osaka Museum of Natural History}, month = {Mar}, note = {本稿では2018年に大阪市立自然史博物館で実施した子どもワークショップ「地下鉄クジラ」について報告する.このワークショップは児童を対象に,博物館の代表的展示物であるクジラや,大阪平野から見つかったクジラ化石の研究など新しい発見を分かりやすく伝えることを目的とした.子どもワークショップ終了後の児童の反応と,作られた成果物から,児童らが子どもワークショップで得た知識を,成果物を作成する過程で振り返りを行っていることが分かった.また,本ワークショップの後に観察された児童の行動(展示室を再訪したり,書籍を読んだり)から,目標を達成しただけでなく,児童の興味を喚起できたと考えている.本ワークショップでは遊びを通じて楽しく学べるアイデアをいくつか含めた.その意図を紹介し,児童らがどのように変化したか,また興味が化石,クジラ,そして研究そのものに対して高まった様子を報告する., This manuscript is a report of a play based learning program “a whale from the underground” for kids, which was held at the Osaka Museum of Natural History in 2018. The program aimed telling about whale exhibitions and research activities at the museum to the candidates. We had run this program for 40 mins each time. In total, 122 kids attended for this program. Based on candidate’s notes, we confirmed that the aims were completed. Here, we explained purposes of prepared educational materials, then report rising interests for fossils, whales and being a researcher by candidates.}, pages = {59--70}, title = {博物館における児童の学びの場 ―子どもワークショップ「地下鉄クジラ」の実践報告―}, volume = {73}, year = {2019}, yomi = {ヤマナカ, アキコ and ヤマシタ, カズコ and タナカ, ヨシヒロ} }